Kohdistettu display-, hakusana ja some-kampanja kielteisen oleskelupäätöksen saaneille maahanmuuttajille Suomessa (7 kieliversiota). Mediakanavina käytettiin Google- ja Facebook-verkostoja.
Kampanjan lähtökohta:
Odottamisella ja paperittomana maassa oleskelulla on henkilölle kallis, inhimillinen hinta. Turvapaikkaprosessiin voi kulua yli kaksi vuotta. Kielteisen päätöksen saava henkilö on elänyt välivaihetta, odotustilassa – ja edessä tulee olemaan laiton maassaolo, elämä paperittomana. Pitkät kuukaudet ja vuodet ”odotustilassa” ovat haaskattua aikaa, tärkeää aikaa pois perheeltä, läheisiltä, toimeentulolta, tulevaisuudelta. Useat turvapaikanhakijat ovat Suomessa ilman kotimaahan jäänyttä perhettä. Yhteydet ovat silti vahvat, ja perhekäsite on laaja kattaen myös sedät, tädit ja serkut. Taustalla on hyvä tiedostaa myös Suomen tiukentunut käytäntö perheenyhdistämisissä.
Kampanjan tavoite:
Lisätä tietoa vapaaehtoisesta paluusta.
Kasvattaa tuetun vapaaehtoisen paluun hakemusten määrää.
Tulokset:
Kohderyhmä tavoitettiin yli 90 %:sesti. Kampanja lisäsi tietoa avustetun vapaaehtoisen paluun mahdollisuuksista ja laittoman oleskelun faktoista, aiheutti runsaasti keskustelua sosiaalisen median ryhmissä ja yhteydenottoja Migrin palvelupisteisiin. Myös vapaaehtoisesti palanneiden turvapaikanhakijoiden määrässä oli nähtävissä kampanjan aikana pientä nousua. Kampanjan impressioita oli yhteensä yli 2,7 milj. ja kampanjan mainoksia klikattiin yli 25.000 kertaa.
Toimisto: Smoy
Sijainti: Helsinki
Toimiston kotisivu: http://www.smoy.com
Asiakas: Maahanmuuttovirasto
Asiakkaan toimiala: Valtio, kunnat ja viranomaiset: Julkishallinto, julkiset palvelut ja talous
Vuosi: 2018
Työn saamat palkinnot: Kyseessä ei ole kilpailutyö
"“Superskillsin tuoma apu ja ajansäästö toimistohaussa oli korvaamaton. Palvelun hyötyä on vaikea ymmärtää ennen kun sitä on itse kokeillut. Toimitusjohtajana minulla ei ole aikaa selvittää ja kilpailuttaa eri alojen toimittajia. Nyt löysimme vaihtoehtoiset toimittajat nopeasti ja saimme kilpailutuksen ja toimistovalinnan vietyä läpi reilussa viikossa, kun siihen tavallisesti olisi kulunut useita viikkoja."
— Jari Vuorinen, CEO, Saxo Oy