Työ kahvilan tiskin takana ei ole enää vain tapa rahoittaa opintoja, vaan ura, johon halutaan satsata. Siksi Paulig rakentaa omaa mediaa baristoille ja muille intohimoisille kahvihifistelijöille.
Tiesitkö, että kahvistasi 98 prosenttia on vettä? Ja me täällä Otavamedia OMAn Pasilan toimistolla valutamme veden kahvinkeittimeemme WC:n lavuaarin hanasta. Tämä on yksi niistä yksityiskohdista, joista vitsailimme uuden asiakkaamme Paulig Professionalin tiimin kanssa jo ensimmäisessä tapaamisessamme keväällä 2016. Paulig ei hätkähtänyt tunnustustamme. He osaavat kahvin, me omalaiset hallitsemme vaikuttavat sisällöt.
Kahvitriviaa ja ammattihuumoria sopivassa suhteessa
Ensimmäisen palaverimme varsinaisena aiheena oli Pauligin asiakaslehti Barista, joka oli vanhempi kuin moni meistä palaverin osallistujista. Lehden julkaiseminen on aloitettu jo 1970-luvulla, ensin Á la Paula -lehtenä, josta nimi vaihtui 2000-luvulla Baristaksi. Barista ajoi asiansa. Se oli kuin Juhla Mokka. Asiallinen, aina tutun makuinen ja kertoi tarinoita Pauligin ja sen asiakaskahviloiden ratkaisuista.
Mutta Barista-lehden takana oleva Paulig Professional itse oli uudistunut. Sen koulutuskeskus Paulig Barista-instituutti on syvällä alan uusimmissa trendeissä ja jakaa osaamistaan jatkuvasti kasvavalle, intohimoisesti kahviin suhtautuvalle kahviammattilaisten joukolle. Instituutti kouluttaa vuosittain tuhansia kahvialan ammattilaisia ja kotibaristoja Suomessa ja Pauligin kohdemaissa. Pauligin kouluttajat ottavat kursseillaan tilan haltuun. He ovat valovoimaisia esiintyjiä, jotka viljelevät kahvitriviaa ja ammattihuumoria sopivassa suhteessa samalla kun näyttävät alan ammattilaisille, kuinka syntyy täydellinen flat white.
Paulig on lanseerannut median, jolla on oma paahtimo. Maaliskuussa Paulig lanseerasi ammattilaisille ja kahvihifistelijöille oman baristainstitute.com-sivuston.
Tavoitteena uudistaa mielikuvaa baristojen ammattikunnasta
Barista-lehden uudistaminen aloitettiin vauhdilla. Jo ensimmäisessä työpajassa löysimme Baristan uuden tone of voicen ja olimme yksimielisiä siitä, että Barista olisi jatkossa lehti kahvista eikä lehti Pauligista tai sen asiakasravintoloista. Ajattelu siirrettiin rohkeasti pois omasta brändistä – vaikka se tarkoittaisi kilpailevan pienpaahtimon baristan esiintuomista omassa mediassa.
Samalla halusimme uudistaa koko mielikuvan baristan ammatista
Työ kahvilan tiskin takana ei ole enää vain tapa rahoittaa opintoja, se on ura, johon halutaan satsata.
Paulig Barista-instituutin intohimo ja vihkiytyminen kahviin on asia, jonka haluamme välittää lukijoillemme.
Barista-lehden uudistus meni nappiin. Maaliskuussa 2017 Barista oli ehdolla vuoden ammattilehdeksi Aikakausmedian Edit-gaalassa ja muutama kuukausi aiemmin syksyllä sen ulkoasu-uudistus palkittiin kullalla New Yorkin Folio Awardseissa.
Lehdestä kansainväliseksi kahvimediaksi
Kun palkintoja jaettiin syksyllä New Yorkissa, me käynnistelimme Vuosaaren paahtimolla Pauligin kanssa yhteistä videotuotantoamme ja ryhdyimme rakentamaan Baristasta kansainvälistä kahvimediaa.
Otavamedia OMAn ja Pauligin yhteistyön perustana on jatkuva sisällöntuotanto printtiin ja verkkoon. Vastaamme Barista-lehden sisällöistä ja ulkoasusta sekä verkkosivuston ulkoasusta, videotuotannosta ja osasta sisältöjä. Lisäksi sparraamme, editoimme ja hakukoneoptimoimme Pauligin kouluttajien blogeja. Aiheet ideoidaan yhteisissä toimitusneuvostoissa.
Paulig Barista -instituutin intohimo ja vihkiytyminen kahviin on asia, jonka haluamme välittää lukijoillemme.
Toimisto: Otavamedia OMA
Sijainti: Helsinki
Toimiston kotisivu: https://www.otavamedia.fi/
Asiakas: Paulig
Asiakkaan toimiala: Ruoka & Juoma: Alkoholittomat juomat, virvoitusjuomat, mehut ja kahvit
Vuosi: 2017
Työn saamat palkinnot:
Kansainvälisesti palkittu
Baristan ulkoasu-uudistus palkittiin kullalla New Yorkin Folio Awardseissa.
"“Superskillsin tuoma apu ja ajansäästö toimistohaussa oli korvaamaton. Palvelun hyötyä on vaikea ymmärtää ennen kun sitä on itse kokeillut. Toimitusjohtajana minulla ei ole aikaa selvittää ja kilpailuttaa eri alojen toimittajia. Nyt löysimme vaihtoehtoiset toimittajat nopeasti ja saimme kilpailutuksen ja toimistovalinnan vietyä läpi reilussa viikossa, kun siihen tavallisesti olisi kulunut useita viikkoja."
— Jari Vuorinen, CEO, Saxo Oy